Kaedah untuk backup Drupal

Selalu ada peluang ketika datang ke perisian yang mungkin salah atau gagal. Terdapat langkah-langkah khusus yang dilaksanakan dalam setiap perisian yang baik untuk menafikan kemungkinan ini atau sekurang-kurangnya pulih dari itu. Walau bagaimanapun, jika tiada kerja yang lain maka pemulihan dari sandaran adalah penyelesaian terbaik. Ini bermakna bahawa membuat backup tetap merupakan langkah penting dalam memastikan anda tidak kehilangan data anda.

Drupal tidak berbeza dalam hal ini. Selain menghindari kehilangan data anda, membuat sandaran juga boleh menjadi sangat berguna sebagai kaedah peringatan, jika anda mencuba sesuatu yang baru di tapak anda atau bereksperimen dengannya. Mengekalkannya dalam minda, mari kita lihat bagaimana anda dapat membuat sandaran laman Drupal 8 anda.

Terdapat dua kaedah yang mudah dan mudah untuk digunakan untuk membuat sandaran laman Drupal 8 anda. Salah satunya melibatkan penggunaan Command Line Interface, sedangkan yang lain dapat dicapai melalui GUI Drupal sendiri. Saya akan melalui kedua-dua kaedah dalam jawatan ini.


Melalui Modul Cadangan dan Migrasi
Drupal mempunyai modul khusus yang memudahkan anda membuat sandaran laman web anda. Modul ini dipanggil Modul Cadangan dan Migrasi.

Ia membolehkan membuat sandaran pangkalan data, fail, kod dan lain-lain. Anda mempunyai banyak cara untuk membuang pangkalan data anda, sama ada dalam muat turun fail atau dengan menyimpan ke pelayan langsung. Terdapat juga pilihan untuk membuat sandaran fail, pangkalan data, kod dan sebagainya dalam fail zip sebagai satu atau berasingan.

Walaupun modul merangkumi fungsi sandaran asas dengan sempurna, ia juga membolehkan ciri-ciri yang lebih maju seperti backup automatik.

Ini adalah kaedah yang sangat disyorkan untuk pemula untuk membuat sandaran laman Drupal mereka. Belum lagi ia sangat mudah juga.


Melalui CLI
Kaedah ini melibatkan penggunaan antara muka baris arahan dan sedikit lebih teknikal daripada kaedah pertama. Walau bagaimanapun, ia lebih menyeluruh dalam aplikasi itu dan kurang berkemungkinan akan menyerah kepada kesilapan. Walaupun langkah-langkahnya hampir sama dengan kaedah GUI, ia sangat mudah dilakukan, walaupun bagi mereka yang tidak terlalu akrab dengan arahan CLI. Pada asasnya, hanya satu perintah diperlukan untuk membuat sandaran folder laman web dan pangkalan data itu.

Untuk membuat sandaran folder tapak anda, masukkan arahan berikut tanpa sebut harga:
"Cp -rp / path / to / drupal_site / path / to / backup_dir" di mana "drupal_site" adalah folder laman web anda dan "backup_dir" adalah direktori di mana anda ingin menyalinnya.

Begitu juga untuk membuat sandaran pangkalan data, gunakan arahan berikut, sekali lagi tanpa sebut harga:
"Mysqldump -u USERNAME - p'PASSWORD 'DATABASENAME> /path/to/backup_dir/database-backup.sql", di mana "DATABASENAME" adalah nama pangkalan data tapak anda.
Nota: Perintah mysqldump digunakan untuk membuang atau menyalin pangkalan data ke lokasi tertentu.

Anda juga boleh menggunakan Drupal's CLI i.e drush untuk membuat sandaran pangkalan data anda. Untuk berbuat demikian, arahan berikut digunakan:
"Drush sql-dump> /path/to/backup_dir/database-backup.sql"


Kesimpulannya
Itu sahaja! Anda telah mengetahui bagaimana anda membuat cadangan laman web Drupal anda. Ia adalah strategi yang baik untuk membuat sandaran berkala laman web anda untuk disediakan untuk sebarang kecacatan yang mungkin berlaku dengan laman web anda. Bukan itu sahaja yang membantu anda untuk mengelakkan kehilangan data, tetapi juga membantu menjimatkan masa sekiranya ada masalah.

Comments