Cara Setup kualiti audio tahap tinggi


1 - Semak tetapan semasa
Untuk mengetahui tetapan semasa anda, anda boleh menjalankan perkara berikut untuk butiran penuh:

pacmd list-sinks


Atau untuk mengurangkan kadar sampel terus digunakan:

pacmd list-sinks | grep sample

Bergantung pada berapa banyak peranti bunyi disambungkan, anda sepatutnya melihat sesuatu seperti ini (dalam contoh saya, saya mempunyai kad bunyi dalaman Intel HDA sebagai sinki pertama, dan audio HDMI keluar sebagai sinki kedua):

$ pacmd list-sinks | grep sample
 sample spec: s16le 2ch 41000Hz
 sample spec: s16le 2ch 41000Hz

Anda mungkin mahu memainkan mp3 pada ketika ini dan kemudian melihat penggunaan cpu pulseaudio melalui arahan atas supaya anda dapat membandingkan penggunaan CPU semasa dan HQ kerana ia mungkin menjadi faktor untuk anda (iaitu bergantung pada spec PC anda, anda mungkin tidak mahu mengorbankan 10% atau lebih penggunaan CPU untuk audio berkualiti tinggi - tetapi melihat anda berada di sini dan membaca ini saya akan mengandaikan bahawa anda!). Sebagai garis dasar, dengan tetapan lalai pulseaudio menggunakan sekitar 2-3% CPU untuk memainkan mp3 pada Intel i7 saya.


2 - Ubah suai untuk kualiti yang tinggi

Tetapan global Pulseaudio disimpan di /etc/pulse/daemon.conf, jadi edit itu dengan editor pilihan anda dan cari baris berikut ('resample-method' line adalah di atas garis default-sample- * btw - itu , mereka tidak semua bersama seperti di bawah):

; resample-method = speex-float-1
; default-sample-format = s16le
; default-sample-rate = 44100

Ini adalah lalai, dan pada masa ini dimaklumkan (anda boleh menggunakan sama ada atau # untuk menunjukkan komen). Uncomment setiap baris dan ubah suai ke bawah (atau lebih baik - hanya tambah baris yang tidak terkelas di bawah setiap satu sehingga anda masih dapat melihat nilai lalai), sehingga anda berakhir dengan:

resample-method = src-sinc-medium-quality
default-sample-format = s24le
default-sample-rate = 96000
Saya mendapat kira-kira 10% penggunaan CPU pada daemon pulseaudio dengan audio 96KHz @ 24-bit dengan kualiti sederhana resampling seperti di atas, sementara menggunakan hasil src-sinc-terbaik dalam penggunaan CPU yang agak signifikan 24% hanya untuk memainkan mp3! (Ia seperti mempunyai Pentium 100MHz sekali lagi! ;-)) The 's24le' bermaksud sampel 24-bit, perintah kecil endian, btw.

3 - Mulakan semula pulseaudio dan periksa tetapan

pulseaudio -k
pulseaudio --start

Sebaik sahaja itu selesai, anda harus dapat memeriksa tetapan yang telah dibuat dengan mengeluarkan:

$ pacmd list-sinks | grep sample
 sample spec: s32le 2ch 96000Hz
 sample spec: s32le 2ch 96000Hz

Sekarang kita telah menetapkan tetapan lalai kualiti yang lebih tinggi, jika anda mempunyai beberapa perkakasan yang sesuai untuk mereka seperti amp yang disebutkan di atas, pasang lelaki jahat itu, padamkannya - dan ia harus mengesahkan bahawa ia mendapat sampel yang lebih tinggi- kadar dan sampel mendalam:

$ pacmd list-sinks | grep sample
 sample spec: s32le 2ch 96000Hz
 sample spec: s32le 2ch 96000Hz
 sample spec: s24le 2ch 96000Hz   <--- FiiO E17 detected, working at 96KHz 24-bit

sumber dari https://r3dux.org/2013/12/how-to-enable-high-quality-audio-in-linux/

translate dari bi ke bahasa melayu

Comments