Manual apply patch menggunakan composer.json

Dalam drupal mungkin ada sedikit pertambahan2 yang baru dan belum sempat diletakkan dalam module yang stabil,. dibawah ini saya tunjukkan bagaimana saya letakkan patch dalam saya punya drupal
tutorial dari sini;
kali pertama saya apply patch
http://www.anexusit.com/blog/how-to-apply-patches-drupal-8-composer

isunya bila run composer update, error pun muncul;

3jam kemudian terpikir nak gunakan json code tester..apa kesalahan json kod boleh test disini
https://jsonlint.com/
error pada penutup arahan

akhirnya saya jumpa jalan keluar dengan tambah penutup lagi lagi satu
tambahkan penutup arahan lagi satu, jumlahnya 4,

untuk contoh ini saya ada isu iaitu "

Cannot use relationship for rendered entity on Views

"saya perlukan arahan untuk entity d8 tak muncul lihat komen #164

pada komen #164 ramai komen yang berjaya menggunakan path itu, jadi saya perlu cuba. mari cuba run composer update, ia berhasil..
untuk apply path, saya perlu edit fail composer.json dan masukkan kod berikut;
 },
        "patches": {
            "drupal/core": {
                "tak boleh buat relation pada views": "https://www.drupal.org/files/issues/2457999-164.patch"     
            }
        }
    }
 simple penerangan;
drupal/core =  saya gantikan dengan core sebab pada drupal8 views sudah tersedia pada core fail,  sebaliknya jika anda nak patch pada module anda perlu masuk dalam module dan download fail patch dalam module tu dan anda boleh guna kaedah git apply -v nama_fail.patch tersebut.




Comments