Buat kerja berdasarkan skop kerja dan benda yang releven untuk dibuat, saya juruteknik komputer dan saya boleh buat apa yang orang master/degree belajar. ia terpulang pada saya.

Saya post artikel untuk topik ini berdasarkan apa yang saya rasa patut buat bila tempat kerja saya disekolah, saya sukakanya, bila saya duduk berkerja.

1.apa sumbagan teknologi terkini yang saya adaptasikan pada tempat kerja saya.
2.Bila lihat bilik2 penting apa yang saya perlu lakukan untuk memudahkan PNP(pengajaran & pembelajaran guru)
3.Internet cukup laju?saya puas hati? atau hanya bergantung pada servis yang disediakan kerajaan? internet menyeluruh kawasan sekolah?, wirering cantik?, pakai condute/casing?.
4.bilik makmal sains, fizik, - bagaimana saya nak pasang projektor di siling supaya ia nampak kemas(2018 guru masih mengheret projektor dimana2)
5.sistem audio xde - boleh ker saya buat sistem audio yang kemas dan padu untuk dalam bilik makmal.(2018 masih juga membawa sistem audio kemana2)
6.wifi dalam makmal - saya rasa perlu ada dan perlu laju.
7.pusat akses - perlu ada tv interaktif untuk papar info yang terkini, maksud saya live emberd. berita yang terkini/pengumuman akan ada disitu.
-sistem pusat sumber - kemasukkan rekod buku. - saya rasa ianya perlu ada sistem yang terbuka dan semestinya saya yang akan develop(tak reti buat maka belajar jawapannya)
-di pusat sumber perlu ada pc untuk pelajar layari internet - pasang desktop linux supaya budak teruja dengan  benda baru(tolong jangan guna windows).(saya control pc menggunakan LAN ia mudahkan pelajar terus surf internet. wifi sekolah saya menggunakan captiv portal(login guna credit untuk dapatkan wifi)) bunyi macam fuhh tapi sebenarnya ianya fungsi untuk control penggunaan internet dikalangan guru saja bukan pelajar.
8.pusat akses - pusat akses wajib ada projektor, ada wifi dan ada pc. bagaimana pc pusat ekses saya kelihatan;

pusat akses

9.sistem aircond - saya rasa perlu ingatkan pengetua untuk cari jalan untuk pasang aircond.
10. sekolah saya ada surau - saya pasang wifi supaya guru boleh guna wifi dimana termasuk surau.
11. makmal KH(kemahiran hidup) - di sekolah saya makmal kemahiran hidup dan bersebelahan jadi saya pasang wifi di KH diantara kh dan surau, dua2 boleh dapat internet.
12.Pejabat sekolah - perlu ada wifi dan sistem network yang baik(maksud baik kemas, bercasing, perlu ada sistem scanner yang bernetwork, untuk mengurangkan kos saya fikir perlu buat link antara pc pejabat dengan projektor.
13.laman rasmi sekolah - https://smktku.my - sumber terbuka
sambung...

Comments