Format documen menggunakan groff




info : https://www.gnu.org/software/groff/

zcat adah core versi cat , output diatas untuk paparkan head(kepala). apa yang anda lihat adalah text yang sukar dibaca dan difahami.
 untuk mencantikkan lagi saya gunakan man ls | head 

 arahan man ls | head : papar fail atau dokumen

lagi sekali saya guna zcat untuk render pakej groff  menggunakan mikropakej mandoc. kali ini text yang keluar senang dibaca.
zcat /usr/share/man/man1/ls.1.gz | groff -mandoc -T ascii
penerangan (zcat /usr/share/man/man1/ls.1.gz | groff -mandoc -T ascii)
groff menggunakan micro pakej bernama mandoc untuk compile text -T, kemudian (text)T bagitahu mandoc untuk keluarkan output fail format ascii.
Jika anda tak letak format output dalam contoh atas(ascii), maka hasilnya seperti ini;


 sekarang camna nak jadikan ini fail yang frendy printer(maksud saya fail yang senang dibace) contoh fail pdf,ps atau lain2, ikut arahan ini.
sairi@dev-pc:~$ zcat /usr/share/man/man1/ls.1.gz | groff -mandoc > ~/Desktop/test.ps
penerangan
groff | mandoc ">" : ini adalah target lokasi
kemudian saya namakan nama fail yang saya nak


mari lihat dalam fail test.ps. ia mudah dibaca kan.

sekarang ini macamna saya nak tukar format jadikan fail dari .ps kepada .pdf, sila gunakan arahan ini
ps2pdf ~/Desktop/test.ps ~/Desktop/test.pdf
penerangan: ps2pdf(nama asal -->fail baru) /Desktop/test.pdf(target direktori)


 sekarang saya ada 2 fail yang satunya bernama .pdf dan .ps.. that all

Comments