Bagaimana apply patch pada drupal 8

ini adalah kali ke -XX saya mencuba untuk apply patch pada drupal 8. kali ini saya pasang drupal 8 menggunakan composer. oleh itu saya akan tunjukkan demo menggunakan git untuk apply patch.
contoh dibawah saya ada isu berkenaan dengan empty front page dimana bila pasang module, artikel masuh lagi papar pada muka depan.  

1. pasang dahulu module dalam drupal
 
2. cari patch yang betul kemudian simpan patch ini di directori module tersebut contoh : var/www/html/sairi/contib/empty_front_page/dan simpan disini path tersebut
 
3. lokasi direktori module drupal
untuk rujukan saya pergi pada tab version control, disitu ada contoh untuk apply patch
 
git apply -v [patchname.patch] 

 gantikan dengan nama patch ; git apply -v bla bla bla.patch

4. clear cache drupal anda 
drush cr
5.Siap

Comments