18 jam belajar pasang apache solr















selepas tempuh 18 jam bermacam2 error, akhirnya apa yang saya mahu keluar juga. lihat dimana saya stuck. sebelum itu mari faham apa itu solr

apa itu apache solr : 

Solr adalah platform carian perusahaan yang popular, dahsyat, terbuka pada sumber terbuka yang dibina di Apache Lucene ™. (google translte)

fungsi :

Solr menguasai ciri carian dan navigasi banyak laman internet terbesar di dunia.
contoh website :
 
 
jika anda baca detail module search api_ solr, kita tidak dibenarkan pasang modul secara download dan upload. anda dipaksa pasang menggunakan composer jadi ini adalah kali pertama  saya pasang module menggunakan composer. 

error pertama yang saya jumpa;

Installation failed, reverting ./composer.json to its original content. #1540 

error ke-2

The mbstring extension is missing. Please check your PHP configuration.

 

bagaimana saya fix; 

sudo apt-get install php7.1-dom php7.1-mbstring

 saya kehilangan php dom dan mbstring - selepas pasang ini saya run arahan composer dibawah

composer require drupal/search_api_solr
dan ini adalah saya punya dashboard solr



drupal search index untuk di joint dengan ubuntu solr server

data carian berdasarkan taxonomy term

enablekan solr server dan simpan figure
add field





Comments