Buat carian ID forg vle pelajar berdasarkan nama penuh dalam drupal



salam semua ...
 sudah lama tercari2 jalan keluar untuk membuat carian data berdasarkan ID frogVle menggunakan php dan bukan embed dari excel . embed dari excel terlalu slow dan lembab jadi aku cuba cari idea selain guna cara ini

 hari ini aku jumpa jalan dengan menggunakan tool view dan feed dalam drupal.. korang boleh buat carian menggunakan I/C , dekat sini aku tidak menggunakan ic sebab data yang aku terima hanya ada nama, email yes dan password , jadi aku akan jadikan nama sebagai primary key. lihat detail dibawah.

tool ;
drupal feed
view
field buat seperti diatas ; letakkan nama , email dan pasword , kemudian dibahagian filter cretirea addkan carian id frogvle pastikan tick pada Expose this filter to visitors, to allow them to change it , tick pada butang required ; ini sangat penting , kemudian labelkan nama contoh sila masukkan nama, jika selesai pergi bahagian Choose fields to combine for filtering dan pilih nama lihat gambar dibawah;


ciptakan content type dan add id seperti berikut ; carian ID frogvle








































Comments